نکات مالیاتی

بررسی جرایم فرار مالیاتی

فرارمالیاتی چیست؟

اگر فردی در هر سال، درآمدی به دست آورد که از میزان معاف از مالیات بیشتر باشد باید مقداری از آن را به عنوان مالیات به اداره مالیاتی کشور بپردازد. برخی از افراد به دلایل مختلف به دنبال این هستند که تمام درآمد خودشان را برای خودشان خرج کرده و هیچ هزینه‌ای به عنوان مالیات پرداخت نکند. این کار که به عنوان فرار مالیاتی شناخته می‌شود جرایم مختلفی به همراه دارد که اگر اداره مالیاتی کشور از آن مطلع شود فرد را مجازات خواهد کرد. برای اطلاع از فرار مالیاتی و بررسی جرایم آن با ما همراه شوید.

فرارمالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی چیست؟

هرگونه فعالیت قانونی و غیرقانونی که باعث شود شما پرداخت مالیات را انجام ندهید فرار مالیاتی محسوب می‌شود. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تنها فعالیت‌های غیرقانونی باعث جرایم مالیاتی می‌شود اما اینگونه نیست و حتی اگر شما به صورت قانونی نیز درآمد خود را از دولت پنهان کنید باید جرایم مالیاتی را پرداخت کنید.

هر کسب و کار باید تحت هر شرایطی مبلغی که سازمان مالیات مشخص می‌کند را پرداخت کند. برخی از افراد با ارائه مدارک جعلی باعث می‌شوند که اداره مالیات گمراه شود اما این تصور کاملاً غلط است که تا همیشه این راه ادامه داشته باشد و بالاخره اداره مالیات باخبر می‌شود و مجازات سنگینی در پیش است.

جرم فرار مالیاتی

شاید برای شما همین سوال پیش آید که جرم فرار مالیاتی چیست؟ بر اساس ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی افراد حقیقی و حقوقی باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده و به هیچ عنوان از این کار سر باز نزنند. در صورتی که افراد دست به فرار مالیاتی بزنند باید معادل ۲۰ درصد از مالیات پرداخت نشده را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

برای این قانون تبصره ۱۹۹ نیز وجود دارد که اگر یک اداره دولتی این کار را انجام دهد باید بر اساس قوانین دیگر مجازات بیشتری را پرداخت کند. پرداخت مالیات باید در زمان مشخصی انجام شود و در غیر این صورت جریمه فرار مالیاتی برای شخص ایجاد خواهد.

انواع فرار مالیاتی

گاهی اوقات برخی از افراد بدون آگاهی درباره روش‌های فرار مالیاتی دست به این کار می‌زنند. اینکه شما تمامی تلاش خودتان را برای عدم پرداخت مالیات انجام دهید یک فرار مالیاتی محسوب می‌شود. دست زدن به ترازنامه و حساب‌های سود و زیان شرکت یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای فرار مالیاتی است.

عدم اجرای اظهارنامه مالیاتی و یا ترازنامه سود و زیان شرکت به اداره مالیات به عنوان یکی از روش‌های فرار مالیاتی شناخته می‌شود. اگر یک کسب و کار هر نوع فعالیت اقتصادی که منجر به کسب درآمد شده را از اداره مالیات مخفی کند هم یکی دیگر از روش‌های فرار مالیاتی است.

تمامی درآمدها و سود و زیان‌های یک شرکت باید با مدارک دقیق به اداره مالیاتی ارسال شود و اظهارنامه مالیاتی باید بدون هیچگونه مشکلی باشد. در صورتی که یک کسب و کار معاملات و قراردادهای خود را به عقد فرد دیگر در آورد تا از پرداخت مالیات معاف شود به عنوان یک فرار مالیاتی شناخته شده و جریمه زیادی دارد.

مجازات فرار مالیاتی در ایران

در کشور ما فرار مالیاتی مجازات سنگینی دارد و فردی که مجرم شناخته شود باید از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری را تحمل کند. اگر فردی پس از صدور حکم قانونی خود به ماموران مالیاتی کمک کند تا تمامی مدارک اصلاح شود، در حکم او تخفیف داده می‌شود. همانطور که گفتیم جرم فرار مالیاتی بین ۳ تا ۱۲ ماه متغیر است و این وابسته به فعالیتی است که فرد برای فرار از مالیات انجام می‌دهد. هرچه از روش‌های غیرقانونی و نامطلوب برای این کار استفاده شود جرم آن سنگین‌تر خواهد بود.

فرارمالیاتی چیست؟

انواع مختلف عواقب فرار مالیاتی

فردی که به دنبال فرار مالیاتی است با عواقب مختلفی همراه می‌شود و این عواقب برای همه یکسان نیست. هر فرد یا یک شرکت با توجه به روش فرار مالیاتی خود مجازات مختلفی خواهد داشت. اگر اشخاص حقیقی به دنبال فرار مالیاتی باشند باید بین ۶ تا ۲۴ ماه حبس را تحمل کنند. به جز حبس هم این افراد باید جزای نقدی را به اداره مالیات پرداخت کند.

گاهی اوقات برای افراد که به دنبال فرار مالیاتی هستند ۳۴ تا ۷۴ ضربه شلاق نیز بریده می‌شود. این افراد از حقوق اجتماعی ۶ ماه تا ۵ سال محروم می‌شوند و پس از این حکم‌ها نیز باید تمامی مالیات خود را به همراه جریمه پرداخت کنند. اگر یک شرکت مشمول جرم فرار مالیاتی شود باید از ۶ تا ۲۴ ماه از فعالیت شغلی خود محروم شده و مالیات را با جریمه آن پرداخت کند.

در صورتی که یکی از حسابداران یک شرکت فرار مالیاتی را انجام دهد بین ۶ تا ۲۴ ماه حبس خواهد داشت و گاهی اوقات شلاق یا پرداخت جریمه نقدی نیز برای فرد به وجود خواهد آمد. بنابراین می‌توان گفت که عواقب فرار مالیاتی برای همه افراد یکسان نیست و با توجه به میزان تخلفاتی که برای فرار مالیاتی توسط فرد یا شرکت صورت گرفته باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کرد. برای پرداخت مالیات می‌توانید از خدمات تشکیل پرونده مالیاتی مجموعه ما استفاده کنید.

دلایل فرار مالیاتی اشخاص و فرار مالیاتی شرکت‌ها

شاید برای شما همین سوال پیش آید که دلایل فرار مالیاتی اشخاص و شرکت‌ها چیست و چرا این افراد به جای پرداخت کردن هزینه مالیاتی خود دست به چنین کارهایی می‌زنند که عواقب نامطلوبی برای آنها به وجود آید؟

با توجه به تحقیقات و پرس وجوهایی که از این افراد انجام شده پاسخ‌ها به این صورت است که این افراد تصور می‌کنند که به راحتی می‌توان در قوانین مالیاتی ابهام ایجاد کرد و از پرداخت مالیات جلوگیری کرد. متاسفانه در بسیاری از مشاغل کشور ما فرهنگ مالیاتی بسیار ضعیف است و افراد به دنبال فرار مالیاتی هستند. وکیل مالیاتی می‌تواند به شما کمک کند تا با روش قانونی مالیات خود را تا حد مجاز خود کاهش دهید.

خدمات شرکت سماسوشیانت آریا

یکی از شرکت‌های حسابداری مطرح در کشور که شرکت سما سوشیانت آریا است خدمات متنوعی در زمینه پرداخت مالیات ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی مالیاتی مجموعه ما شرکت کرده و اطلاعات زیادی در این زمینه به دست آورید تا به راحتی بتوانید خودتان نسبت به کاهش قانونی مالیات اقدام کنید. از آنجایی که پرداخت مالیات یکی از وظایف تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ کشور ما است فرار مالیاتی جرایم سنگینی را به دنبال خواهد داشت. برای دریافت خدمات و مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها