جدیدترین اخبار

نحوه به دست آوردن مفاصا حساب بیمه و ثبت سند حسابداری

مفاصا حساب چیست؟

در تمامی قراردادها مبلغی به عنوان سپرده بیمه از مبلغ پرداختی کسر می‌شود. این مبلغ که با نام مفاصا حساب بیمه شناخته می‌شود با توجه به ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی از افراد شاغل و بیمه شده در لیست بیمه کسر می‌شود.  مفاصا حساب بیمه خود باید به دست آورده شود و سند حسابداری آن ثبت شود.

قراردادهای زیادی وجود دارند که با مبلغ‌های مختلف شامل مفاصاحساب می‌شوند و باید با توجه به نوع قرارداد یک درصد مشخص را برای این مورد در نظر گرفت. اگر می‌خواهید بدانید که این ‌کار چگونه اتفاق می‌افتد با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید‌.

مفاصا حساب چیست؟

اصطلاح مفاصا حساب در لغت به معنای تسویه کردن است. این روزها قراردادهای بسیار زیادی وجود دارند که با مبالغ مختلفی بین افراد مختلف به پایان  می‌رسند. زمانی که بین دو نفر یک قرارداد به پایان می‌رسد باید تسویه حساب بین طرفین انجام شودکه می‌توان گفت فرایند مفاصا حساب آغاز خواهد شد.

در برگه مفاصا حساب، ریز حساب‌های بدهکاری و بستانکاری و مرحله تسویه آن مشخص می‌شود. با توجه به قراردادهای مختلف، این مبلغ متفاوت است. از انواع مفاصا حساب می‌توان به مفاصا حسابهای بیمه، حساب‌های مالیاتی، حساب‌های انتقال سهام، حساب‌های دارایی، آپارتمان، خودرو، ملک و غیره اشاره کرد.

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب بیمه چیست؟

با توجه به ماده ۳۷ و ۳۸ قانون تامین اجتماعی برای مفاصا حساب بیمه باید مراحل مختلفی طی شود. شاید برای شما هم این سوال پیش آید که مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تسویه حساب بیمه‌های تامین اجتماعی پس از ارسال گواهی پایان کار انجام می‌شود. زمانی که قرارداد تمام می‌شود باید گواهی پایان کار آن را به اداره تامین اجتماعی ارسال کنید تا نامه مفاصا حساب به شما داده شود. از مدارک لازم برای انجام این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن ردیف پیمان و کد کارگاهی که نیازمند مدارکی مانند معرفی نامه انتقال دهنده است.
  • برای به دست آوردن حساب بیمه باید یک گواهی معرفی کارفرما که شامل تمامی درخواست شعبه بیمه است تهیه شود.
  • صدور برگه میزان بدهی نیز اهمیت بسیار زیادی برای این حساب دارد.
  • افراد حقیقی باید کپی کارت ملی و شناسنامه و نامه ثبت ارزش افزوده را تهیه کنند.

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه

برای درخواست مفاصا حساب بیمه باید مراحل مختلفی را طی کرد. در مرحله اول یک تسویه حساب توسط کارفرما به بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌شود. در این نامه عنوان‌هایی مانند زمان شروع و پایان قرارداد و یا عمرانی بودن پروژه کاری و عمرانی نبودن آن ارائه می‌شود.

در مرحله بعد باید گواهی پایان کار برای استعلام تسویه حساب بیمه به بیمه تامین اجتماعی ارائه شود. در نامه تسویه حساب نوشتن نام و نشانی کارفرما و موضوع میزان قرارداد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در پایان این کار مبلغ تعیین شده از مبلغی که به بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کردید کسر می‌شود.

مفاصا حساب چیست؟

نحوه ثبت حسابداری مفاصا حساب بیمه چگونه است؟

برای ثبت حسابداری مفاصا حساب بیمه باید سند آن در یک نرم‌افزار حسابداری ثبت شود. برای این کار شما باید به یک حسابدار ماهر مراجعه کنید تا با توجه به حوزه کاری خود انواع مفاصا حساب را تشخیص داده و ثبت آن را در نرم‌افزار حسابداری انجام دهد. برای ثبت این سند کافی است مبلغ سپرده انجام کار و پیش پرداخت مالیات و همچنین مبالغی برای سپرده بیمه و سایر مبالغ قابل کسر شده را در قسمت بدهکاری سند بیمه و در قسمت بستانکاری نیز درآمدهای پیمانکار را ثبت کرد.

با این کار شما می‌توانید هزینه مفاصا حساب را به ثبت رسانده و به راحتی کار خود را به پایان برسانید. در دوره‌ آموزش بیمه پیمان ها اطلاعات کاملی درباره ثبت اسناد مفاصا حساب ارائه می‌شود. اگر علاقه زیادی به حسابداری دارید می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کرده و خودتان به عنوان یک حسابدار مشغول به فعالیت شوید.

قراردادهای مشمول مفاصا حساب

شاید برای شما همین سوال پیش آید که قراردادهای مشمول مفاصا حساب چه قراردادهایی هستند؟ حسابداران هر روزه با انواع کارهای حسابداری سر و کار دارند و ثبت مفاصل حساب بیمه به عنوان یکی از وظایف آنها شناخته می‌شود. در واقع باید بگوییم قراردادهایی که مفاصا حساب مشمول آنها می‌شود شامل قراردادهای عمرانی، غیر عمرانی و قراردادهای خاص می‌شوند.

قراردادهای عمرانی به قراردادهای مشاوره‌ای و پیمانکاری می‌گویند که ۳/۶ از سهم پیمانکار و ۱۲ درصد از سهم کارفرما به عنوان مفاصا حساب محاسبه می‌شود. یعنی ۱۵.۶ درصد از مبلغ کل قرارداد باید به عنوان مفاصا حساب پرداخت شود. در قراردادهای غیر عمرانی پیمانکار وظیفه دارد قطعات و مصالح مصرفی را تهیه کند. در این قراردادها پیمانکار باید ۷.۷۸ حق بیمه را به عنوان مفاصا حساب در نظر بگیرد.

در صورتی که در این قراردادها کار به صورت دستمزدی باشد سهم پیمانکار ۱۶.۶۷ می‌شود. قراردادهای خاص غیر عمرانی نیز شامل مفاصا حساب می‌شوند. از این قراردادها می‌توان به قراردادهای فضای سبز، گازرسانی، حسابرسی و غیره اشاره کرد. در این قراردادها با توجه به نوع قرارداد باید مبلغ مفاصا حساب محاسبه شود. خدمات حسابداری مختلفی در این زمینه ارائه می‌شوند که توسط آنها می‌توانید مبلغ دقیق مفاصا حساب را متوجه شوید.

خدمات شرکت سما سوشیانت آریا

یکی از مجموعه هایی که خدمات مختلفی در زمینه مشاوره مالی و به دست آوردن مفاصا حساب ارائه می‌دهد شرکت سما سوشیانت آریا است. مجموعه ما اطلاعاتی کامل در این زمینه داشته و با پرسنل آموزش دیده و مجرب خود می‌تواند ثبت اسناد شما را به خوبی انجام دهد.

در صورتی که نیاز به خدمات حسابداری مختلف از یک موسسه حسابداری و مالی بسیار معتبر دارید می‌توانید از طریق همین سایت با همکاران ما ارتباط داشته باشید. مجموعه ما خدمات حسابداری را با هزینه بسیار مناسب و به صرفه انجام می‌دهد.

در صورتی که قراردادهای مختلفی را انجام می‌دهید و نمی‌دانید که کدام یک از آنها مشمول مفاصل حساب بیمه می‌شوند می‌توانید با ما تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. برای ثبت اسناد خود کافی است مدارک لازم را تهیه کرده و برای ما ارسال کنید تا مفاصا حساب شما را تعیین کرده و آن را ثبت کنیم.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها